SVT rapporterade i maj om att kommunens grafiska profil och logotyp ska göras om. Under måndagen beslutades det att den nya visuella identiteten kommer att genomföras, bland annat med anledning av att fungera bättre digitalt. Kostnaden för kommunen är 2,5 miljoner kronor.
Kritiska röster har hörts i och med att ta fram den nya loggan. Mohamad Hassan (L) och Stefan Hanna (C) menar att medborgarna borde ha fått delta i utformningen och lämna sina synpunkter.
”Den nya tekniken skapar inte bara ett behov för Uppsala kommun att uppdatera visuella identiteter, utan också fantastiska nya möjligheter för kommunen att kommunicera med sina medborgare”.
Jonas Segersam (KD) reserverade sig för förslaget och hade bland annat önskemål om utformningen.
”Vi vill istället att Uppsala kommun använder sig av den utformning av vapnet som riksarkivet har tagit fram, och som då behöver anpassas till den ursprungliga blasoneringen”.
Det beslutades under måndagen att återta stadsvapnet i sin ursprungliga form från 1943.