Bara bussjätten Nobina har sedan årsskiftet noterat cirka 70 kollisioner mellan bussar och mellan bussar och fasta föremål. Även Håkan Larsson, vd för Kristian Larssons busstrafik, kan intyga om incidenter.
– Vid ett tillfälle blev vår buss påkörd bakifrån. Rutan trycktes in och det var glas i hela bussen. Som tur var satt ingen längst bak vid det här tillfället.
Med tanke på allt som hänt kände Håkan Larsson, och flera andra bussföreträdare, att de måste agera. Därför skickade man nyligen ett gemensamt brev riktat till ansvariga för trafiken. Dels handlar det om att göra det tydligt för fotgängare och cyklister hur de ska ta sig fram på området, dels finns förslag om om att flytta en del av busstrafiken från den västra sidan om Resecentrum till den östra, till Stationsgatan.
Försöker vara lyhörda
Stefan Adolfsson är trafikchef vid Region Uppsala. Han är medveten om situationen och menar att man så långt det går försöker att gå bussbolagen till mötes.
Ett förslag från Kristian Larssons busstrafik är att flytta en del trafik från den västra sidan till den östra; alltså lägga mer av trafiken på Stationsgatan. Kan du tänka dig det?
– Det är en sak som vi mycket väl skulle kunna titta på, men vi måste också ta hänsyn till resenärernas åtkomst till bussarna.
Resecentrum behöver byggas om
Stefan Adolfsson medger att ett växande Uppsala ökar trycket på Resecentrum. Och utmaningar saknas inte.
– I förlängningen måste Resecentrum göras om som gör att det finns fler och bättre förutsättningar för den trafiken som vi behöver.
I klippet ovan kan du kolla in hur det ser ut vid Resecentrum i rusningstid.