Enligt Trafikverket sker det varje år ett antal incidenter där personer krupit under bommarna vid plankorsningarna Sankt Persgatan och Sankt Olofsgatan. Nu ska problemet byggas bort. Istället ska det bli tunnlar under järnvägen.
– Det ska bli väldigt skönt att få bort dem. Det kommer skapa en mycket säkrare miljö för alla, säger Charlii Enström.
Avstängt flera år
Från och med den 13 december i år så kommer båda plankorsningarna vara avstängda för fotgängare, cyklister och bilister.
– Det kommer säkert bli lite rörigt precis när vi stänger, men jag tror många hittar sina vägar ganska fort igen, säger Charlii Enström.
Under byggtiden, som planeras pågå fram till och med 2027, kommer gående istället att hänvisas till Skolgatan eller Vaksalagatan. För cyklister så blir det centralpassagen vid Uppsala centralstation eller Skolgatan som gäller.
– Vi ska klara 2027 och det har vi goda förhoppningar på, säger Charlii Enström.
I klippet: Hör Trafikverket berätta om varför de bygger bort plankorsningarna och se hur det kommer se ut i framtiden.
TILLBUD OCH AVVIKELSER VID PLANKORSNINGAR
Tillbud och avvikelser vid plankorsningar rapporteras till Trafikverket. En sådan avvikelse kan exempelvis vara att en person kryper under bommarna eller att en bilist fastnat på spåret. Enligt Trafikverket finns det ett stort mörkertal.
Sankt Olofsgatan
2008 – 2024 så rapporterades det in 51 stycken avvikelser för plankorsningen på Sankt Olofsgatan.
2010 omkom en man efter att ha blivit påkörd av tåget vid plankorsningen.
2021 blev en man påkörd av tåget och blev allvarligt skadad.
Sankt Persgatan
2010 – 2024 så rapporterades det in 42 stycken avvikelser vid plankorsningen på Sankt Persgatan. Inga olyckor inrapporterade sedan 2010.
Källa: Trafikverket