Eleverna på Lundellska skolan i Uppsala har fått prova datorspelet Klimatspelet som forskare på SLU Skara har tagit fram. Det ska användas i undervisningen och för läraren ska det vara ett hjälpmedel i naturvetenskapliga ämnen som biologi och geografi.
– Jag tänker att eleverna ska få spela datorspelet en lektion och sedan ska vi gå igenom deras resultat och diskutera varför man fick det resultat man fick och vad man skulle kunna göra bättre, säger gymnasieläraren Teresa Miranda Maureira.
Syftet med spelet är att öka kunskapen hos högstadie- och gymnasieelever kring livsmedelsproduktion i aspekter som klimat och biologisk mångfald.
– Det är en viktig fråga som spelet handlar om. Jag tror att det är mycket lättare som 8-åring att göra det här än att lyssna på nån som snackar om just klimatet. Det här är mycket roligare, säger eleven Alfred Roos.
Läraren får googla
Spelet innehåller många begrepp och komplexa ord och för både elever och lärare kan detta skapa frågetecken. Den feedbacken som forskarteamet fått ifrån lärare när de tagit fram och utvecklat spelet är dock att behålla de svåra orden.
– Lärarna får förbereda eleverna på de centrala begreppen. Som lärare så tycker jag inte man ska vara så förvånad om man själv inte kan alla orden för det är ganska speciella ord ibland och då får man googla, säger Christina Lundström som är projektledare för Klimatspelet.
I klippet: ”Jag tycker det är ganska mycket text” – hör vad eleverna på Uppsalaskolan tycker om spelet
KLIMATSPELET
Klimatspelet släpptes på bokmässan i Göteborg den 26 september och responsen från lärare var då mycket positiv menar projektledaren för spelet Christina Lundström.
Spelet är utvecklat för elever i högstadiet och gymnasiet i naturvetenskapliga ämnen.
Spelet är utvecklat av SLU i ett samarbete med en spelutvecklare och fyra ungdomsorganisationer. Även det nationella resurscentrumet för biologiundervisning (Bioresurs) och Världsnaturfonden har varit inblandade i utvecklingen av datorspelet.
Källa: Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU)