– Det handlar bland annat om för låga räcken, ej fastsatta bänkar och högtalare och så, säger Tobias Ahnlund vid Uppsalapolisen, insatsledare för kontrollerna.
Omkring ett 80-tal flak har kontrollerats när SVT Nyheter Uppsala når Ahnlund under förmiddagen.
– Nytt för i år är att vi har en kontrollplats vid Studenternas dit flaken måste åka innan de får plocka upp studenter, säger han.
Nytt för i år – kontrollplats
Åren innan har polisen haft uppsökande verksamhet.
– Chaufförerna har varit väldigt förstående. De vet om vad det handlar om.
Än så länge har kontrollerna givit goda resultat, så till vida att majoriteten har fått godkänt. Endast ett flak har varit så illa att det nu riskerar att inte få köra.
– Lite småfel har vi hittat och bett dem att åtgärda, men i ett fal var det så undermåligt att chauffören måste åtgärda mycket innan de åker iväg.
Vad letar ni efter?
– Främst handlar det egentligen om räcken – minst 110 centimeter höga. De får absolut inte vara får låga. Sen måste allt vara väl förankrat på flaket. En flakvärd ska också finnas, säger Tobias Ahnlund.
Olyckor
Under årens lopp har flera olyckor inträffat i koppling till studentflak.
– Ja, det är ju också därför vi gör de här kontrollerna. Det handlar om säkerhet.
Det flaket som nu kanske inte få åka? Är det inte det tråkigt för studenterna?
– Såklart det är det, men det vore nog ännu tråkigare om en olycka inträffade.
Vidare under dagen kommer polisen att ha allmän uppsikt över flaken.
– Snart går vi in i en andra fas. Efter att alla omkring 90-flak är kontrollerade. Då kommer vi att vara på stan och se till att ordningen och säkerheten upprätthålls.
MISSA INTE: Ladda ner SVT:s app för mer lokala nyheter
Regler vid studentflak
Man får bara ta med passagerare i ett sådant antal och placera dem på ett sådant sätt att det inte kan uppstå någon fara.
Det ska finnas hållfasta skyddsräcken, som är minst 110 cm höga. Säten eller bänkar ska sitta fast.
Utrymme för passagerare får inte ha farliga ojämnheter, utskjutande delar eller skarpa kanter.
Passagerarna ska kunna kontakta föraren direkt genom ett tillförlitligt kommunikationssystem ifall någonting händer.
Fordonet får inte köra fortare än 20 km i timmen. Det får endast köra på vägar där hastighetsbegränsningen är högst 70 km i timmen.
Föraren ska ha fyllt 21 och ha körkort med rätt behörighet sedan två år. Om traktor med släp ska framföras i liknande sammanhang måste föraren lägst ha behörighet B.
Vid färd på släp måste sammankopplingen till dragfordonet vara säker. Man får bara ha ett släp.
Källa: Transportstyrelsen