Problemen kan dock kvarstå ännu längre än så.
– Det är inte bara en enhet som du kan plocka in någon annanstans ifrån. Varje sådant här signalhus är en unik enhet som har anpassats efter hur situationen är på platsen, säger Emanuel Alvarez, presskommunikatör på Trafikverket.
Tisdag den 15:e utökas antalet tåg per timme som passerar det förstörsda ställverket med kraftigt sänkt hastighet, från tre tåg per timme till 14.
– Och tågen kommer att gå via Märsta, inte Arlanda. Det tjänar man några minuter på, säger Katarina Wolffram, informatöre på Trafikverket.
Prognosen för när reparationerna är klara och all trafik kan gå som vanligt igen är satt till den 21 februari klockan fyra på morgonen.
Strulet fortsätter i veckan
SL:s pendeltåg och SJ:s fjärrtåg går dock som vanligt i nuläget.
– Vi har ställt in våra avgångar och hänvisar resenärer till SL och UL som vi har ett fortsatt biljettsamarbete med. Antalet avgångar per timme beror lite på vilken tid på dygnet, men information ska finnas på respektive hemsidor, säger Lina Edström på söndagskvällen.
Enligt SJ gäller den reducerade kapaciteten tills vidare då det fortfarande saknas en exakt prognos för hur lång tid reparationsarbetet kommer ta.
– Vi har fått till oss att problemet inte är löst de närmsta dagarna så vi vet absolut att vi kommer köra så här även några dagar in på nästa vecka.
SJ-biljett giltig på SL-tåg
SJ-biljetten gäller alltså tillsvidare på SL:s pendeltåg. Mellan Märsta och Uppsala går även ersättningsbussar.
– Skillnaden i dag är att även Dalatågen också kommer att gå över Uppsala. De leddes tidigare om via Västerås. Men de som går till Gävle får inte plats på spåret, säger Anders Edgren, pressjour på SJ.
Resenärer uppmanas att vara uppmärksamma på utrop och skyltningar vid stationen.