UL:s pressansvarige Sture Jonsson har svarat på frågor från SVT Uppsalas läsarchatt. Foto: SVT

Här svarar UL på era frågor – och på kritiken

Uppdaterad
Publicerad

Mycket beröm till busschaufförerna – men också en hel del frågor om tidtabeller och busslinjer. Det framkom när vi bad om era synpunkter på vägarbeten och busstrafik.

UL:s presschef Sture Jonsson svarar på några frågor nedan:

Fråga: ”Jobbar ute i Löten och åker buss 3 från centralen och busschafförerna har ingen lätt uppgift på den sträckan. Men man blir ju lite fundersam hur man har tänkt när det gäller vissa busshållplatser efter den sträckan. Helt galet på många ställen.”

Kia

Svar: Vi tror att det är hållplatserna ute vid Råbyleden som avses och där pågår ombyggnationer – man kan förstå att det ser lite konstigt ut. Där finns lite annorlunda hållplatser som kommunen byggt, bland annat en hållplats mitt i gatan och en annan där man smalnat av gatan såpass att ingen kommer förbi när bussen stannar. Det är ett test som kommunen gjort och vi får se hur det ser ut sedan när allt blir färdigt.

Fråga:”Linje 1 är en bra linje men inte anpassad för tabellerna och trafiktempot. Förarna är stressade och dundrar fram så man flyger i bussen. Framförallt på Råbyvägen och Österleden. Har fått kliva av tidigare för jag blivit så åksjuk!”

GränbyPendlaren

Svar: Det pågår mycket byggen och vägarbeten här också. Linje 1 är ju en ny ringlinje och där pågår fortfarande en utvärdering. Vi tar till oss av synpunktrena och den linjen kommer säkert att utvecklas senare.

Fråga:”Busschaufförerna gör ett strålande jobb. Förseningar får man räkna med. För mig uppstår de flesta problemen i UL:s app. Det som inte går att räkna med är vad jag har börjat kalla ”spökavgångar” – avgångar som inte finns med i appen. Jag åker linje 4 dagligen, och varje dag finns det 4:or som inte finns med i appen.”

Olof

Svar: Det är inte så att vi inte tror på skribenten, men vi hittar inte felet med ”spökavgångar”. Våra trafikplanerare tittar vidare på det för att försöka hitta problemet.

Fråga:”Jag har lärt mig efter flera år i den här staden att inte lita på UL att komma fram i tid. Jag har extremt sällan varit med om att de bussar jag tagit kommer fram enligt tidtabell (det är inte en överdrift) och det gör att för att vara säker på att komma i tid måste jag ta en buss som går så pass tidigt att det hade i princip tagit lika lång tid att gå. Det är ju dock inte busschafförernas fel någonstans. Gör bättre tidtabeller och slopa det utdaterade systemet med att alla måste gå på längst fram och bilda kö!”

Lukas

Svar: Det är svårt att få en exakt tidtabell som funkar i alla lägen. Även om man provkör så uppstår det trafiksituationer som gör att tabellen ruckas lite då och då. Men om man söker en resa i appen som innefattar ett byte så räknar appen med en rimlig bytestid. Men blir det förseningar så kanske man inte hinner med. Men å andra sidan, om appen skulle ta till större marginaler, så skulle man kanske bli stående väldigt länge och vänta i stället.

Fråga:”Även när det inte är vägarbeten är tidtabellerna väl optimistiska – ofta får man lägga på minst 5-8 minuter på UL:s fantasitider, vilket skapar problem vid t.ex. byten när man försöker använda deras reseplanerare. Sedan var det inte speciellt god framförhållning av UL att lägga om 3:an och tvinga hela norra Gottsunda att åka 7:an, när de visste hur struligt det skulle vara på Norbyvägen närmsta tiden. Vägarbeten plus dubbla vänstersvängar på Vårdsätravägen resp. Hugo Alfvéns väg gör det helt omöjligt att passa några tider...”

Jimmy

Svar: Innan vi gjorde den förändringen med linje 3 och 7 så var det väldigt sned fördelning mellan dem. Nu har vi lagt om dem och fått en bättre utjämning – det är mindre vanligt att en buss blir överfull. Men visst var det olyckligt att det råkade sammanfalla med arbetet på Norbyvägen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.