I dag fredag är det tredje dagen med distansundervisning för gymnasieeleverna i Uppsala kommun. Elevkåren på Lundellska skolan, som i dagarna har frågat sina medlemmar om hur det fungerat, har fått både positiva och negativa reaktioner.
Tekniken – med lärare som leder lektioner där eleverna medverkar via videolänk – har på det hela taget fungerat tillfredsställande.
– Men en stor nackdel som vi fick fram var att man förlorar den sociala aspekten av att gå i skolan, säger Nina Takeladze, ordförande för elevkåren på Lundellska skolan i Uppsala.
”Tråkigt” sitta hemma
Att det är jämförelsevis tråkigt att sitta hemma och utföra sitt skolarbete är en synpunkt från eleverna.
Men experterna pekar också allvarligare aspekter: Dels att distansundervisning riskerar att fungera sämre för elever med diagnoser som adhd eller liknande. Och dels att skolan är en viktig plats för elever som lider av ångest eller depression.
– För dem kan skolan ge struktur och aktiviteter som gör att de på något sätt håller sig flytande, säger Martin Karlberg vid Uppsala universitet.
Medveten om riskerna
Rektorn vid Lundellska skolan, Stefan Nyhem, är införstådd med att olika elever hanterar distansundervisningen olika bra.
– Det här är inte optimalt och de här eleverna måste vi ha särskild kontakt med.