• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Nina Takeladze vid elevkåren kontaktade Lundellska skolans elever för att få veta hur distansundervisningen fungerat under de första dagarna. Foto: SVT

Utsatta elever kan drabbas hårt av hemundervisning

Uppdaterad
Publicerad

Experter varnar nu för risken att elever med adhd-diagnos eller ångestproblematik kan må sämre av distansundervisningen som införts i alla gymnasieskolor i Uppsala.

– För dem är det ofta så att skolan ger struktur i vardagen, säger Martin Karlberg, lektor i didaktik vid Uppsala universitet.

I dag fredag är det tredje dagen med distansundervisning för gymnasieeleverna i Uppsala kommun. Elevkåren på Lundellska skolan, som i dagarna har frågat sina medlemmar om hur det fungerat, har fått både positiva och negativa reaktioner.

Tekniken – med lärare som leder lektioner där eleverna medverkar via videolänk – har på det hela taget fungerat tillfredsställande.

Coronaviruset i Uppsala

– Men en stor nackdel som vi fick fram var att man förlorar den sociala aspekten av att gå i skolan, säger Nina Takeladze, ordförande för elevkåren på Lundellska skolan i Uppsala.

”Tråkigt” sitta hemma

Att det är jämförelsevis tråkigt att sitta hemma och utföra sitt skolarbete är en synpunkt från eleverna.

Men experterna pekar också allvarligare aspekter: Dels att distansundervisning riskerar att fungera sämre för elever med diagnoser som adhd eller liknande. Och dels att skolan är en viktig plats för elever som lider av ångest eller depression.

– För dem kan skolan ge struktur och aktiviteter som gör att de på något sätt håller sig flytande, säger Martin Karlberg vid Uppsala universitet.

Medveten om riskerna

Rektorn vid Lundellska skolan, Stefan Nyhem, är införstådd med att olika elever hanterar distansundervisningen olika bra.

– Det här är inte optimalt och de här eleverna måste vi ha särskild kontakt med.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Coronaviruset i Uppsala

Mer i ämnet