Enlilgt kommunstyrelsens ordförande Erik Pelling (S) har ingen kommun tidigare sökt och fått medfinansiering på två miljarder kronor.
– Det här var verkligen inget som vi räknade med, säger han.
Varför tror du att Uppsala fick så stor del av kakan på 2,35 miljarder kronor?
– För att vi hade en bra ansökan. Vi har spänt bågen rejält för att öka det kollektiva resandet. Spårvägen blir ryggraden i stadsutvecklingen.
”Inte rimligt”
– Jag tycker inte att det är rimligt att gemensamma skattepengar från hela landet ska gå till spårväg i Uppsala. När vi röstade om att ansöka om pengar i kommunfullmäktige var 45 av 81 för – det är inte ett starkt stöd, säger Therez Almerfors (M).
– Det är mycket pengar till 11,5 kilometer spårväg, som inte kommer landsbygden till del.
I klippet ser du vad som händer med spårvägsplanerna efter valet.
Uppsalapaketet
Uppsalapaketet är ett avtal i mångmiljardklassen mellan staten, kommunen och regionen.
Avtalet är att staten ska finansiera:
- Ytterligare två järnvägsspår mellan Uppsala och Stockholm
- En ny järnvägsstation i Bergsbrunna
- Bidra med hälften av kostnaderna för att bygga spårväg i södra Uppsala
Uppsala kommun ska i sin tur säkerställa nybyggnation av 33 000 bostäder i Bergsbrunna och de södra stadsdelarna.
Även Knivsta omfattas av fyrspårsplanerna, och ska bygga 15 000 nya bostäder fram till år 2057. I utbyte får Alsike en ny tågstation.