• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Foto: SVT

Influencers ska locka unga till yrken inom Region Uppsala

Uppdaterad
Publicerad

Region Uppsala tar till nya knep för att locka unga personer till sin verksamhet. Som en av de första regionerna i landet har regionen använt sig av kända youtube-profiler för att få unga att få upp ögonen för yrken där de saknar personal.

Tidigare har exempelvis Polismyndigheten använt sig av influencers för att få fler att söka till polisutbildningen. Nu har Region Uppsala hakat på en liknande idé.

– Konkurrensen på arbetsmarknaden är tuff och ökar. Inte inte bara i Uppsala, utan i hela landet. Därför måste vi hitta nya och mer kostnadseffektiva sätt att nå unga på, säger Eric Nylén, HR-strateg på Region Uppsala.

I ett pilotprojekt som startade i höstas fick fyra unga profiler med över en halv miljon följare på youtube ”testa på” att jobba som röntgensjuksköterska, biomedicinsk analytiker och drifttekniker. Det hela filmades och klippen har delats på profilernas konton.

– Våra analyser visar att de unga bor på youtube. Därför var det självklart att använda den plattformen, säger Eric Nylén.

Vårdförbundets ordförande skeptisk

Hur man får fler unga personer att välja exempelvis vårdyrken är en fråga även för Vårdförbundet i Uppsala.

– Om arbetsgivare kan erbjuda bra arbetsförhållanden, arbetstider och löneutveckling så tror jag inte att de behöver ta hjälp av influencers, säger Kristina Lundmark, förbundets ordförande.

Hon har förståelse för att regionen vill hänga med i tiden, men ställer sig frågan hur långsiktig effekten blir.

-  Det flimrar förbi många saker på nätet. Får det här verkligen unga att söka en treårig utbildning? Jag vet inte, säger Kristina Lundmark.

”Viktigt att profilerna kan tala för oss”

Videoklippen har i dagsläget fått runt 230 000 visningar tillsammans.

– Responsen har varit otroligt bra. Vi har fått många likes, kommentarer och delningar. Både från unga och anställda, säger Eric Nylén.

Är det tillräckligt? Tror ni att projektet kommer få unga att faktiskt söka en högskoleutbildning inom dessa yrken?

– Det här är kompetensförsörjning på lång sikt. Kan vi få några personer att söka sig till yrkena i framtiden är vi nöjda, säger Erik Nylén.

Se vad några unga personer som SVT Nyheter Uppsala har pratat med tycker om regionens idé i klippet ovan.

SVT Nyheter Uppsala har pratat med unga Uppsalabor om vad de tycker om regionens samarbete med influencers. Foto: SVT

Region Uppsalas pilotprojekt med influencers

  • Regionen har använt sig av influencers för att locka unga människor till något av de 130 yrken där de ser att det saknas medarbetare för tillfället och inför framtiden.
  • Syftet är att att öka insynen i, och intresset för regionens verksamheter på ett nytt sätt.
  • För att hitta influencers med ett genuint intresse för regionens verksamhet har de tagit hjälp av ett externt produktionsbolag och en förmedlingsbyrå.
  • Innan videoklippen spelades in annordnades workshops och möten med profilerna.
  • Kostnaden för projektet blev totalt 315 000 kronor.

Vad är influencing marketing?

Marknadsföring som sker via en person som är inflytelserik på sociala medier, ibland mot betalning.

De mest populära kanalerna för samarbeten är Instagram, Youtube, Snapchat, Twitter, och även bloggar.

Allt fler annonsörer satsar på varumärkesbyggande genom influencers och marknaden har under de senaste åren vuxit stort. Det finns inga färska uppskattningar men på svenskt håll beräknas influencer marketing under 2017 ha omsatt omkring 650 miljoner kronor.

Skatteverket har meddelat att detta är en marknad man kommer att granska hårdare under 2019.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.