Nu är den planerade bron mellan Islandsbron och Kungsängsleden i Uppsala ett steg närmare att bli av. Det är tänkt att den ska bli en förlängning av Kungsängsesplanaden väster om Studenternas idrottsplats.
– Den är väldigt viktig för innerstadens utveckling och ett fungerande trafiksystem, säger kommunalrådet Erik Pelling (S).
Klartecken från länsstyrelsen
Kommunens planering för bron har varit under diskussion i flera år och även fått avslag två gånger från länsstyrelsen, bland annat för att den riskerade att förorena stadens dricksvatten och att den skulle ge mer biltrafik vid Uppsalaåsen. Även andra instanser som Sveriges Geologiska undersökning (SGU) har också varnat för allvarliga konsekvenser, enligt Upsala Nya Tidning.
Men nu har länsstyrelsen och övriga instanser alltså gett klartecken för att man anser att vattenskyddet blir tillräckligt.
– Det är väldigt bra. Den här bron ska inte ge mer biltrafik utan det ska bli en förflyttning för att avlasta Islandsbron. De bilar som idag kör där ska i framtiden köra på den här nya bron så det bara är kollektivtrafik på Islandsbron, säger Maria Gardfjell (MP), kommunalråd i Uppsala.
Rödgröna eniga om beslutet
Förslaget om en ny bro har tidigare väckt skarp kritik från främst Miljöpartiet och Vänsterpartiet, som ansett att den skulle leda till trafikökning i centrum bland annat.
– Det har varit en lång diskussion i flera år om den ska vara eller inte vara, men nu har alla partier enats, säger kommunalrådet Maria Gardfjell (MP).
Kommunen hoppas på att kunna börja byggnationen av bron år 2020 och den kommer då ligga med i den planerade budgeten.
– En öppningsbar bro kostar ju en del, den har funnits med i budgeten tidigare men nu måste man ju se över det igen. Vår ambition är att få komma igång så fort det bara går, säger Erik Pelling (S).