Foto: SVT/Privat

Lång telefonkö till 1177 Vårdguiden

Publicerad

Stort personaltapp hos sjukvårdsrådgivningen orsakar långa telefonköer till 1177 Vårdguiden. Många ringer då istället till SOS Alarm, utan att vara i akut behov av vård. Och konsekvensen blir att den som är i verklig nöd blir utan vård.

Under helgen som var ringde knappt 1 300 personer till sjukvårdsrådgivningen 1177 Vårdguiden i Uppsala. Av de samtalen så besvarades endast runt 65 procent, och kötiden var då som längst över en timme.

– Det är inte acceptabelt. Det är bara att beklaga, säger Stefan Anderson, verksamhetschef på 1177 Vårdguiden.

Ett personaltapp i december i samband med att verksamheten övergick i regional regi är också en bidragande orsak menar han.

– Vi har tappat åtta kompetenta medarbetare som är svåra att ersätta i en redan decimerad arbetsgrupp, och det är klart att det får konsekvenser, säger han.

Ett råd hade räckt

Två samtal och totalt en timme i telefonkö fick Erica Åhström i Knutby att till slut lägga på luren och istället ringa till SOS Alarm, efter att hennes son hade andningsuppehåll till följd av ett epelepsianfall. Det slutade med att en ambulans kom och hämtade sonen och körde honom till akuten, något som Erica i efterhand tycker var onödigt.

– Man blir irriterad, vi är ganska självgående normalt men nu blev vi tveksamma och ville ha råd. Vi hade själva kunnat ta bilen till vårdcentralen, bara vi hade fått råd och en grundtrygghet över telefon.

Kan bli en fråga om liv

Att fler i onödan ringer larmnumret 112 när de inte kommer fram till 1177 Vårdguiden märks av. Det menar Thomas Johansson, kommunikationschef på SOS Alarm.

Den yttersta konsekvensen kan bli stor för den som verkligen är i behov av akut vård.

– De som är i verklig nöd, där det är fara för liv, tvingas ju vänta. Medan någon som istället ringer om en allmän sjukdomsfråga kommer fram istället. Var tredje samtal till oss är felaktigt och de borde ringt någon annan istället, säger han.

Thomas Johansson, kommunikationschef på SOS alarm. Foto: SOS alarm

Att telefontiderna blivit så långa till sjukvårdsrådgivningen i Uppsala beror på flera saker menar verksamhetschefen Stefan Andersson.

En del personer ringer till exempel in för att be om telefonnummer till andra vårdinstanser, istället för att söka information på webben.

– Det finns många människor som inte är trygga i vården och som kastas omkring bland olika vårdgivare och då ringer man gärna 1177 Vårdguiden tyvärr, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.