I måndags sa infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) motsatsen till TT.
– Vi är inte överens om en färdplan för Arlanda. Vi är överens om att flygets utsläpp måste minska kraftigt och då behöver vi ha åtgärder för att flytta över trafik till järnväg, och vi är också överens om att blanda in biodrivmedel i flygets bränsle så att utsläppen ska minska, säger Isabella Lövin.
Enligt Tomas Eneroth (S) har regeringen en gemensam uppfattning. Han hänvisar till att statsråd från båda partierna tillsammans arbetar enligt regeringens flygstrategi. Den antogs 2017 och ledde till att Arlandarådet bildades, vars syfte är att utveckla Arlanda till Nordens ledande flygplats.
Helt orealistiskt
Rådets färdplan skulle ha presenterats i december, men är försenad. Enligt vad TT erfar så vill Tomas Eneroth, som sitter i Arlandarådet, göra färdplanen till regeringens politik. Den skulle innebära en utbyggnad av Arlandas kapacitet.
– Vi diskuterar fortsatt kring de här frågorna i regeringen, men för Miljöpartiets del är det helt orealistiskt att vi ska bygga ut flygkapaciteten samtidigt som flyget ska minska sina utsläpp radikalt och vi ska vara nere på noll 2045. Det är ju vad Parisavtalet säger, säger Isabella Lövin.
En konflikt
Däremot behöver man bygga ut kapaciteten för att använda biodrivmedel, enligt Lövin.
TT: Det låter som att det är en konflikt mellan S och MP i regeringen i den här frågan.
– Det är ju poängen med att vi ska diskutera detta i regeringskansliet, att vi måste bli överens, säger Lövin.
I Arlandarådet sitter tre statsråd, företrädare för Trafikverket, Luftfartsverket, statliga Swedavia samt företrädare för näringsliv, kommuner och regioner.