Räkna med byggställningar och en del oljud från Eriksberg, studentområdet Rackarberget, Kapellgärdet och i Gottsunda de kommande åren. Hyresgästerna får ett fräschare men också dyrare boende, där hyreshöjningarna börjar på cirka 25 procent för dem som väljer en så kallad basnivå.
Och bakgrunden till renoveringen är att beståndet börjar bli slitet:
– De flesta av de här 6 000 till 7 000 bostäderna är från 1950- till 1970-talet. De har stått där mer än 20 000 dagar då folk tänt och släckt, spolat vatten och åkt hiss. Så med all rätt är de slitna, säger Stefan Sandberg, vd för Uppsalahem.
Vikten av kommunikation och dialog i och med renoveringarna är något som både Hyresgästföreningen i Uppsala och Uppsalahem betonar.
Begränsat inflytande för de boende
– Det är de boende som är proffs på att bo, säger Lena Jansson-Nordin, som är förhandlingsledare på Hyresgästföreningen i Uppsala.
Men bara för att man råkar var proffs på något så betyder det inte att man får bestämma. Lena Jansson-Nordin är öppen med att hyresgästerna, i laglig mening, har väldigt lite att säga till om.
– Det är fastighetsägaren som har sista ordet när det gäller vilka åtgärder som behövs.
Hyresgästen kan visserligen välja att inte godkänna en renovering, men i 99 fall av 100 får fastighetsägaren rätt i hyresnämnden, enligt Lena Jansson-Nordin. Därför satsar Hyresgästföreningen på att få till samråd och en dialog, men inte heller här handlar det om något direkt bestämmande.
Viktigt att lyssna
Stefan Sandberg betonar vikten av att lyssna på hyresgästernas behov och ta in synpunkterna från dem.
Hur prioriterat är det att hyresgästerna ska kunna bo kvar efter en stor renovering?
– Det är jätteviktigt att hyresgästerna ska känna sig trygga inför en renovering, och därför lyssnar vi på dem. Vi tittar också på hur mycket man har råd med i hyreshöjning och har olika paket. Och vi erbjuder också omflyttning om det skulle vara aktuellt.
Men ni har sista ordet?
– Ja, när det gäller de tekniska åtgärderna. Där måste vi bestämma.