Anledningen är bland annat att M tycker att kostnaderna för projeketet är för oklara, trots att staten redan lovat en medfinansiering med 900 miljoner kronor.
Moderaterna tycker också att tekniken är ålderdomlig och vill hellre sen en annan lösning för kollektivtrafiken.
– Vi vill ha BRT (Bus Rapid Transit, ett system med snabba bussar) i stället, säger Therez Almerfors.
Att kostnaderna är oklara tycker inte Erik Pelling (S), kommunalråd, är något problem.
– Det är sådant som vi ska klarlägga nu, bland annat. I slutet på det här året måste vi ha tillräckligt på fötterna för att göra en ny ansökan till staten om pengar till kollektivtrafiken. Och då måste vi ju vara överens om ifall det är spårväg vi ska ansöka om och hur mycket det kommer att kosta, säger han.
L fattar beslut i kväll
Under onsdagskvällen ska Liberalerna i Uppsala besluta om sin hållning i spårvägsfrågan. Förslaget är att partimedlemmarna säger ja till spårväg, men med vissa förbehåll.
– Ekonomin är viktig, att kalkylen håller. Sedan vill vi ha en politisk uppslutning kring beslutet, så vi kräver att sex av åtta partier i kommunstyrelsen är eniga, säger Mohamad Hassan, kommunalråd och gruppledare för Liberalerna i Uppsala.
Varför är enigheten viktig?
– För att om vi skulle ändra kurs vart fjärde år (när det är val) så kostar det en massa skattepengar. Beslutet om vår inriktning behöver ligga fast, säger Mohamad Hassan.
Frågan om spårväg i Uppsala hänger ihop med det så kallade Uppsalapaketet, där staten lovat finansiera fyrspårig järnväg mellan Uppsala och Stockholm, mot att kommunerna bygger nya bostäder. När Uppsala växer, och fler väntas pendla, krävs också satsningar på lokaltrafiken.
Hör Moderaterna berätta mer om sin hållning i klippet ovan.