– Jag blev alldeles förskräckt när jag såg figurerna på plattorna, säger Anna Söderbäck, kulturdirektör på Uppsala läns landsting.
Söderbäcks avdelning Kultur och bildning är, liksom landstingets ledningskontor en av de nya hyresgästerna i byggnaden Eldaren, på Storgatan bakom Katalin.
”Fel signaler”
Anna Söderbäck anser att väggpanelerna på Eldarens fasad är för homogena, och sänder ut fel signal om människorna som arbetar i huset.
– Vi är ett landsting och vi ska spegla mångfald, vi ska verkligen inte bara vara vita perfekta människor. Utan vi ska spegla de som människor som finns på gatan, och det gör inte de här bilderna, säger hon.
Konstpanelerna är gjorda med en 3D-printer och är, enligt fastighetsägaren Jernhusen, en studie av människor i rörelse. Inspirationen kommer från fotopionjären Eadweard Muybridge, som utförde experiment med stop-motion fotografering under den senare delen av 1800-talet.
Ska symbolisera rörelse
Bildpanelerna på kvarteret Eldaren ska symbolisera liv, rörelse och drivkraft, vilket Jernhusen anser kännetecknar området kring Resecentrum.
– Konstpanelerna är gjorda utifrån ett konsthistoriskt perspektiv där man använder en genomsnittsmänniska, som man har gjort genom alla tider i de flesta konstverk. Det är ett val vi har gjort utifrån den inriktningen och därav symboliserar de en genomsnittsperson, säger Cecilia Granath, pressansvarig på Jernhusen.
Tycker du inte att det är problematiskt att man låter en vit, relativt vältränad person representera genomsnittet, eller det som är normalt?
– Det är ju en fråga som alltid är intressant att diskutera, vad som är normalt. Utifrån att det finns en tanke bakom konstverket, som man inte kan skriva om på platsen så att alla förstår helheten, så kan jag förstå att folk har olika åsikter om detta. Men vi har valt en inriktning på konsten i den här fastigheten som då ska vara utifrån ett klassiskt konsthistoriskt perspektiv, säger Cecilia Granath.
Protestbrev
När Anna Söderbäck fick kännedom om panelerna skrev hon genast och protesterade mot utsmyckningen, som hon inte betraktar som konst. Men det var för sent, panelerna var redan beställda och på väg till Sverige.
– Konsten som vi har valt på fasaden är beslutad långt innan vi visste vilka som skulle verka i byggnaden. Det är ett val vi har gjort som vi är nöjda med, säger Cecilia Granath, pressansvarig på Jernhusen.
Konsten blir kvar
Jernhusen har inga planer på att plocka ner panelerna från fasaden.
Anna Söderbäck är glad att hon numera arbetar innanför väggarna, så hon slipper se det fula på utsidan.
– Jag skulle önska att de aldrig hade satts upp, men nu är de där, säger hon.
SVT Uppsala har sökt arkitektfirman bakom Eldaren.