– Tågresandet ökar och därmed viljan att resa med oss. Som det ser ut i dag kan vi inte möta den efterfrågan som finns, och det är därför som vi genomför den här satsningen, säger Tobbe Lundell, presschef på SJ.
Investeringen i nya tåg ska gynna pendlare inom Mälardalen. Exakt hur många tåg som kommer att trafikera sträckan mellan Stockholm och Uppsala går i dagsläget inte att säga. De nya tågen kommer enligt SJ att vara modernare, fräschare och rymma fler passagerare.
– Gällande linjen mellan Stockholm och Uppsala så vet vi att det ofta är trångt ombord och tågen är rätt gamla och slitna. Detta är vårt sätt att lösa de problemen, säger Tobbe Lundell.
Oförändrat antal avgångar
Kommer det att bli fler avgångar?
– Nej, men fler resenärer kommer att få plats på varje tåg som avgår.
3 miljarder – kommer biljettpriserna att öka?
– Nej, inget pekar på det.
Rätta mig om jag har fel – men många pendlare tror jag har en stor önskan om att tågen ska vara i tid så ofta som möjligt. Kommer den här satsningen att bidra till det?
– Både ja och nej. De nya tågen kommer att ha en högre driftsäkerhet, vilket är positivt för ökad punktlighet. Men det finns ju andra faktorer som kan påverka punktligheten som inte har med själva tågen att göra. Exempelvis om det är obehöriga på spåret.
De första nya regionaltågen beräknar SJ kunna ta i drift år 2023.