Genomgående ser man just att det är de svagare eleverna som riskerar att halka efter, säger Caroline Hall forskare vid IFAU. Foto: TT/SVT

Ny forskning: Elever klarar sig sämre med distansundervisning

Uppdaterad
Publicerad

Elever klarar sig sämre när de får undervisning på distans, det visar en ny studie som gjorts under pandemin på institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering i Uppsala.

–  I snitt så lär man sig mindre av att undervisas på distans, säger Caroline Hall, forskare vid IFAU.

I studien om barn och unga under coronapandemin framkommer det att undervisning på distans i huvudsak fungerat relativt väl men att vissa elevgrupper kan drabbas hårdare. Enligt forskaren Caroline Hall från institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, lär eleverna sig mindre på distans och mår sämre på grund av isoleringen.

– Det gäller inte alla elever. Inte nödvändigtvis de elever med starkast studieförutsättningar, men genomgående ser man just att det är de svagare eleverna som riskerar att halka efter ännu mer och den bilden delas ju också av uppföljningar som gjorts bland lärare exempelvis, säger Caroline Hall.

I klippet ovan berättar forskaren Caroline Hall mer om vilka elever som riskerar att drabbas värst.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Coronaviruset i Uppsala

Mer i ämnet