– Det behövs bättre pendlingsmöjligheter, det är efterlängtat i den här regionen, säger Tomas Eneroth.
Hur ser tidsplanen ut?
– Vi måste få till det här så snart som möjligt, väldigt många är trötta på att det inte fungerar, säger Tomas Eneroth..
– Enligt tidigare planer skulle majoriteten av pengarna från Trafikverket komma efter 2033, men med regeringens tillskott kan vi nu börja bygga vid 2026 så att spåren står färdiga 2033 eller 2034, säger Erik Pelling (S), kommunalråd.
”Nationell satsning”
Men nu är det val i höst, hur kan det påverka planerna?
– Det är oroande att oppositionen vill lägga mindre pengar på ny järnväg, men jag hoppas att alla fattar att det här är en nationell satsning som måste prioriteras, säger Tomas Eneroth.
Satsningen på fyrspår är en del av Uppsalapaketet, där staten ska finanisera infrastruktur och Uppsala och Knvista kommun lovat bygga tusentals nya bostäder. Med dagens besked kommer satsningen på fyrspår att tidigareläggas.
Hör mer om satsningen på fyrspår i klippet ovan.
Det här är Uppsalapaketet
Uppsalapaketet är ett avtal i mångmiljardklassen mellan staten, kommunen och regionen.
Avtalet är att staten ska finansiera:
- ytterligare två järnvägsspår mellan Uppsala och Stockholm
- en ny järnvägsstation i Bergsbrunna
- samt bidra med hälften av kostnaderna för att bygga spårväg i södra Uppsala
Uppsala kommun ska i sin tur säkerställa nybyggnation av 33 000 bostäder i Bergsbrunna och de södra stadsdelarna.
Även Knivsta omfattas av fyrspårsplanerna, och ska bygga 15 000 nya bostäder fram till år 2057.