Socialdemokraterna lovar att det nästa mandatperiod ska bli billigare för Uppsalabor äldre än 70 år att köpa månadskort i kollektivtrafiken. UL-korten ska inte kosta mer än 150 kronor i månaden och tanken är att det ska få fler att lämna hemmet.
– Vi slår två flugor i en smäll genom att stärka ekonomin för låginkomst pensionärer och så är det en åtgärd mot ensamhet. Det ger de äldre en anledning att åka ut till våra träffpunkter, till biblioteket eller någon annanstans, säger kommunalrådet Erik Pelling (S).
Satsning på 13 miljoner kronor
För att sänka den individuella prislappen vill S att Uppsala kommun lägger 13 miljoner kronor för att köpa in busskorten från UL. Tanken är att försöket ska utvärderas för att se om det leder till att fler reser och om det hamnat på rätt målgrupp.
Socialdemokraterna är inte heller det enda partiet som vill se sänkta priser i kollektivtrafiken. Feministiskt initiativ Uppsala driver frågan om avgiftsfri kollektivtrafik i hela länet.
– Jag skulle önska att det var gratis, men vi kan bara utgå från vad UL säger, och det är att vi inte kan få det gratis utan vi måste betala en summa. Men enda sättet att få fakta i den här frågan är att testa. Såhär långt vågar vi sträcka oss för att få en rimlig prislapp, säger Erik Pelling.
UL har redan i dag problem med att hantera sina kostnadsökningar. Blir inte det här ytterligare en ansträngning för företagets ekonomi?
– För UL blir det ingen skillnad eftersom vi går in och köper kostnaden. Det är ungefär som att vi går in och köper skolkort av UL i dag. Det är en produkt de säljer.
”Jag ser inte att det här behovet finns”
Kommunalrådet Fredrik Ahlstedt (M) håller inte med om att det här skulle vara rätt väg att gå för kommunen.
– Det här är inte på riktigt. Det finns ingen statistik som säger att fler skulle åka fler för det här priset. Vi har redan ett lågt pris i dag för den här gruppen. Jag ser inte att det här behovet finns, säger han.
Alltför dyra busskort ser han inte som huvudproblemet för att äldre skulle riskera att hamna i ensamhet.
– Jag tror inte det här är den avgörande punkten. Det är viktigare att organisera ledsagning med frivilliga organisationer eller kommunen. Man behöver hjälp med att komma ut och till bussen, det är viktigare än bara kostnaden för att komma ut, säger Fredrik Ahlstedt.