Person sitter i förarsätet av en parkerad röd bil vid en vägkant.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se skillnaden på vanligt och halt underlag när Hans Löfgren ska bromsa. Foto: David Rydell/SVT

Se hur bromssträckan påverkas av halka: ”Folk överskattar sin förmåga”

Uppdaterad
Publicerad

Olyckan på E18 har kallats Sveriges värsta masskrock och på sociala medier diskuteras hur man hade kunnat förhindra olyckan från att ske. Hans Löfgren på Gillinge Halkbana visar att halt underlag är svårare att bemästra än man tror.

– Men i slutändan ligger ansvaret alltid på föraren, säger han.

Hans Löfgren är vd för Stockholms Trafiksäkerhetscenter Gillinge som håller i riskutbildningar i körning. Han visar hur halt väglag markant kan påverka bromssträckan på en bil. Masskrocken på E18 är ett tydligt exempel på vikten av att ha koll på inbromsningen, menar han.

– Det visar hur lätt hänt det är. Nån gör en liten felkalkylering så blir det en jättekatastrof, säger han.

Masskrockarna på E18 och E4

Dubbdäck eller inte

Efter masskrocken på E18 har det diskuterats om dubbfria däck gjorde olyckan värre. På isiga vägar är dubbdäck en fördel, menar Hans Löfgren. Men de har också miljöpåverkan på grund av att de sliter upp asfaltspartiklar som förorenar luften.

– Såklart kan man nu säga att alla skulle haft dubbdäck, men om man oftast kör på plan, bar mark är det bättre för miljön med dubbfria däck, säger han.

I klippet: Hans Löfgren visar hur stor skillnad det är i bromsträckan beroende på underlag.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Masskrockarna på E18 och E4

Mer i ämnet