Uppsalaborna Frida Gommel, Sigrid Westerström och Åsa Flen tycker till om trafikvettet bland elsparkcykelåkare. Foto: SVT

Många olyckor med elsparkcyklar – nu ska reglerna granskas

Uppdaterad
Publicerad

Antalet olyckor med elsparkcyklar har ökat kraftigt och i höst ska Transportstyrelsen granska regelverket för fordonet. Myndigheten vill också att kommunerna ska ta ett större ansvar för att stävja olycksriskerna.

Var får man åka, är det åldergräns och hur fort får det gå? Ja det är frågor som nog både en och annan Uppsalabo ställer sig när det kommer till elsparkcyklarna i stan. Och Transportstyrelsen vill att det här ska bli tydligare.

– Kommunerna behöver ta ett ansvar för att ordna trafiken för elsparkcyklar, som för annan trafik. Det kan till exempel handla om hastigheter, geografiska områden eller enskilda överenskommelser med uthyrarna, säger Jonas Blefvenstam.

Skärpta parkeringsregler

Vid Uppsala kommun pågår redan ett arbete, med att öka säkerheten kring elsparkcykelanvändningen. Kommunen tittar på ett avtal med

Ellinor Wik är trafikplanerare på Uppsala kommun. Foto: Privat/TT

företagen som hyr ut elsparkcyklar, där man fördelar ansvaret.

Det kan handla om frågor som att företagen måste ta på sig att flytta på elsparkcyklarna inom en viss tid om kommunen gör en felanmälan. Eller om hur och var man får parkera cyklarna.

– Vi har ju tittat mycket på hur Stockholm har arbetat med det här, och de har ju lyckats lösa många av de problem som uppstått, säger Ellinor Wik, trafikplanerare på Uppsala kommun.

De vill också föra en tydligare dialog med medborgarna för att informera om vilka regler som gäller.

Olika åldersgränser

När det gäller kontroller av hastigheter eller åldergränser är det polisen som måste agera.

– Det är ju lite svårt för det är ju aktörerna själva som sätter åldergränserna. Några har 18-årsgräns och andra inte, dessutom registrerar många föräldrar ett medlemskap åt sina barn, och då blir det ännu svårare att få en överblick, säger Ellinor Wik.

I klippet ovan kan du höra vad Uppsalaborna har att säga om elsparkcyklarna.

Tänk på det här när du åker elsparkcykel

  • kör försiktigt när du passerar medtrafikanter. Sänk hastigheten och håll avståndet
  • kör i högst gångfart på trottoarer eller gångbanor (för det är lagligt att åka där)
  • kör i högst gångfart när du kör på gågator eller i ett gångfartsområde
  • parkera inte elscootern på sådant sätt att den är i vägen för rörelsehindrade eller personer med nedsatt syn
  • elsparkcykeln ska ha bromsar och en ringklocka (det finns inga krav på hur den ska se ut eller låta).
  • kör du i mörker ska elscootern ha fram- och baklyse samt vara utrustad med reflexer.
  • om den som kör är yngre än 15 år krävs hjälm (precis som för vanlig cykel)

285 olyckor i år

Förra året registrerades 21 olyckor i den officiella statistiken från Transportstyrelsen. I år har 285 rapporterats hittills. Samtidigt är mörkertalet stort i statistiken, som enbart bygger på inrapportering från polis och akutsjukhus. Här anmäldes olyckorna 2019:

  • Stockholms län 124 (4)
  • Skåne än: 92 (9)
  • Västa Götalands län: 57 (2)
  • Övriga län: 7 (6)
  • Uppsala län: 5 (0)

De flesta elsparkcykelolyckor är singelolyckor som polisen inte åker ut på. Det innebär att statistiken till stort grundas på frivillig rapportering av sjukvården. En patient måste få en blankett att rapportera en olycka, och sedan fylla i den (och på något sätt markera att det handlar om en elsparkcykelolycka), därmed finns ett bortfall i rapporteringen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.