Föreningen Elbil Sverige har funnits sedan 80-talet, och syftet är att främja utvecklingen och användningen av elbilar och övergången till en fossilfri fordonsflotta. Inför föreningens årsmöte i Karlstad på söndag säger värmlandsavdelningens ordförande Henrik Samuelsson att attityden mot elbilar har vänt. Nu är det inte lika trögt som när han gick med i föreningen för tio år sedan.
– Vi upplever att det är en ketchupeffekt, plötsligt så lossnar det.
LÄS MER: Volvo fasar ut dieselmotorer – satsar på elektrifiering
Glada testkörare
I dag har föreningen öppet hus för allmänheten på Alsters Herrgård. På programmet står seminarier och även provkörning av elbilar, eltraktorer och elfyrhjulingar. Allt för att fler ska intressera sig för elbilar, och för att föreningen ska få fler medlemmar.
– Om man sätter någon skeptisk person i en elbil och de får prova, så ler de och är glada efteråt, säger Henrik Samuelsson.
Vill ha fler laddstationer
Ett av argumenten mot att köra elbil är att det finns en hel del kvar att önska när det gäller laddstationer.
I storstäderna må vara en sak, men ute på landsbygden eller i mindre tätorter är det nästintill omöjligt att hitta laddstationer som kan nyttjas av allmänheten.
LÄS MER: Värmlands Länsstyrelse tycker att utbyggnaden av laddningsstationer går för långsamt
Henrik Samuelsson berättar att föreningen delar ut priset Årets laddstation för att påverka förekomsten av laddstationer runt om i landet. I höstas var det en station i Rättvik i Dalarna som tog hem priset.
– Det ska vara en fungerande, välplacerad laddstation, som finns på en lättillgänglig plats och där det också finns aktiviteter runtomkring, eftersom det tar en stund att ladda bilen, säger Henrik Samuelsson.
Andra priser som delas ut under helgen är årets elbil och årets elbilsförare.