Det är tillsammans med Karlstads Energi som utvecklingsprojektet drivs och det är på Heden och i Karlstads Energis lokaler som verksamheten ska bedrivas om planerna blir verklighet.
– Hållbarhet är ju ett ledord för oss och det är jätteintressant att vara med och titta på hur man kan utveckla framtidens flygbränsle kring den infrastruktur vi har här, säger Erik Kornfeld, vd vid Karlstad Energi.
Brist på biobränsle
SVT har i flera inslag berättat om bristen på bioflygbränsle som bland annat inneburit att det vid Karlstad Airport inte tankats biobränsle alls i år.
Om satsningen på Heden går i lås handlar det om produktion av cirka 20 000 kubikmeter biobränsle per år i Karlstad. Och det är ungefär tio procent av hela det svenska inrikesflygets hela behov av flygbränsle.
Fyra gånger så dyrt
Idag är bioflygbränslet nästan fyra gånger högre än traditionellt flygbränsle. Enligt Christer Gustavsson skulle den idé som han och projektet arbetar med sänka priset för biobränsle.
Maria Hollander, vd för företagsklustret Paper Province säger att det stärker Värmland om biobränsleproduktionen blir av.
– Det betyder jättemycket för vår region och visar att vi är i framkant och driver utvecklingen mot ett fossilfritt samhälle, säger hon.