Karlstads kommunstyrelse har beviljat det största stödet hittills till Karlstad airport då delårsprognosen pekar på ett underskott på 39,9 miljoner kronor.
Stödet landar på minst 43,5 miljoner kronor då ett beräknat tillskott från Trafikverket på 3,6 miljoner kronor är medräknat.
Karlstad airport kan få 46 miljoner kronor i stöd
Men för att ta extra höjd om förlusten ökar eller om Trafikverkets stöd blir mindre finns möjlighet att kommunen bidrar med ytterligare 2,5 miljoner kronor, alltså kan stödet uppgå till maximalt 46 miljoner kronor.
Beslutet ska klubbas igenom på kommunstyrelsen den 12 november.
Karlstads flygplats är en av många regionala flygplatser som går med stora förluster. 2023 blev förlusten 33,8 miljoner kronor och 2022 var summan 32,5 miljoner kronor.
FLYGPLATSER MED STÖRST REDOVISAT UNDERSKOTT 2023
20 av de 29 kommunalt ägda flygplatserna redovisade ett underskott på sammanlagt 350 miljoner för 2023.
Skavsta -68,1 miljoner
Sundsvall/Timrå -39,7 miljoner
Jönköping -34,7 miljoner
Karlstad -33,8 miljoner
Örnsköldsvik -29,9 miljoner
Det saknas en enhetlig bild av hur stort underskott flygplatserna gör, eftersom olika bolag använder olika redovisningsmodeller. Bland annat skiljer det mellan dem hur man redovisar saker som statliga bidrag och ägartillskott.
Sveriges regionala flygplatser uppskattar att det faktiska underskottet ännu större, 622 miljoner.
Det finns totalt 10 statliga (Swedavia) och 32 regionala flygplatser i Sverige. Tre är privatägda, en (Skavsta) ägs av privat företag tillsammans med kommun, sex samägs av kommun och region, övriga är kommunalt ägda.
SVT har granskat de regionala flygplatser som är hel- eller delägda av kommuner.
Källa: Bolagens årsredovisningar