2017 sa Keolis upp det femåriga servicetrafiksavtalet, som bland annat innefattar färdtjänst, med Värmlandstrafik, eftersom Keolis ansåg att trafiken för ineffektiv mot vad den borde vara.
Ett år senare stämde Keolis Värmlandstrafik och krävde initialt 83 miljoner kronor, en siffra som till slut blev 67 miljoner enligt Jessika Lundgren.
Värmlandstrafik valde att skicka in en motstämning för avtalsbrott, på 110 miljoner kronor, med hänvisning till att de drabbats av fördyrad servicetrafik.
Under torsdagen meddelades att parterna kommit överens genom förlikning.
Värmlandstrafik kommenterar inte beloppet
Hur mycket pengar Värmlandstrafik får förblir en hemlighet.
– Det kan jag tyvärr inte kommentera. Det vi kan konstatera är att Keolis stämde oss på 67 miljoner och vi har stämt dem på 110 miljoner. Det har varit diverse inlagor till tingsrätten under årens lopp och nu har vi enats om en formel om hur vi ska räkna, säger Jessika Lundgren.
Vad kommer pengarna att användas till?
– De läggs i det egna kapitalet i Värmlandstrafik AB och kommer att komma värmlänningarna och kommunerna som har fått stå för den ökade kostnaden till del.
Keolis meddelar via sin presstjänst att de inte tänker lämna några ytterligare kommentarer i ärendet.