Nu avslutas det treåriga närvaroprojektet, och skolorna tar återigen över huvudansvaret. Men de flesta barn och unga som fått hjälp av projektet är mycket långt ifrån skolans vardag.
Många av dem har neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som ADHD eller autism, vilket gör det svårt för dem att vara i sociala sammanhang.
En av dem är 15-årige Dominic. Han har inte varit i skolan på fyra och ett halvt år och det var flera månader sedan han alls var utomhus.
”Inte alltid varit så här folkskygg”
Tidigare hade han via närvaroprojektet ett par lektioner i veckan med en lärare som kom hem till honom. Nu får han på grund av pandemin istället två lektioner i veckan, en i matte och en i engelska, via Teams.
– Det är ju inte så att han alltid varit så här innesluten och folkskygg, utan det är något som utvecklats för att han inte varit i skolan på så lång tid, säger Dominics mamma Tiina Hamsch.
Hör henne i klippet berätta hur hon kämpat för sin son under flera år, och vad närvaroprojektet betytt för dem.