– Det är jättekul att ha gympa varje dag. Ibland är det jobbigt men för det mesta jättelätt. Man blir starkare och får mera koncentration, säger Gustav Johansson, en av eleverna i årskurs 7.
Både lärare och elever i den här klassen på Norrstrandsskolan ger beröm åt modellen. 50 minuterspass två dagar och 30 minuter tre dagar. Här bygger man på erfarenheter från förra året, hävdar idrottsläraren Mikael Lindström.
– Pilotstudien som vi gjorde i årskurs nio förra året gav väldigt bra resultat. Vi noterade en mycket bra gruppgemenskap. Dessutom höjdes betygen och alla i gruppen mådde mycket bättre än året innan.
Social effekt
Bert Falk är rektor på skolans högstadium och han lyfter också fram fördelarna med idrott varje dag på skolschemat.
– Den allmänna inlärningsförmågan ökar för elever som rör sig varje dag. Sen ser vi att det har en social effekt också. Eleverna trivs tillsammans och har det här med idrotten gemensamt, hävdar han.
Rossina Elander är en av eleverna i sjuan. Hon ägnar sig mycket åt idrott på sin fritid och hon tycker att gymnastiken är bra både för skolarbetet och för hennes fritid. Hon tränar konståkning på Hammarö och där har hon också nytta av träningen i skolan då hon automatiskt får mer energi.
– Jag känner att jag koncentrerar mig bättre nu. Jag blir dessutom piggare.
Framtidsmodell
Samtliga elevernas puls övervakas via idrottslärarens dator. Det kan tyckas som en superövervakning men den är uppskattat, hävdar idrottsläraren Mikael Lindström.
– Eleverna tycker det är kul att få veta vad träningen ger. Nu får de bevis på detta tack vare de pulsbälten som de bär.
Att ha idrott varje dag i skolan är en framtidsmodell hävdar rektorn Bert Falk.
– Vår ständiga uppgift är att höja måluppfyllelsen och om det är så enkelt att man kan göra det genom att röra på sig då är det ju lätt. Här har vi också stöd av olika forskningsresultat.
– Det innebär inte heller högre kostnader. Daglig idrott i skolan ligger rätt i tiden med andra ord.