Utgångspunkten var att av skogsråvara producera biodrivmedel som biogas eller för inblandning i bensin.
– När projektet startades 2010 fanns ingen skatt på biodrivmedel, nu beskattas all låginblandning av till exempel metanol i bensin över 5 % med 2,82 kr/liter. Vissa utvalda biodrivmedel, som E 85, biogas och HVO, befrias dock fortsättningsvis helt från skatt enligt ett skatteförslag som kom ut på snabbremiss till ett fåtal aktörer över sommaren. Nödvändig långsiktighet och teknikneutralitet saknas helt, säger Björn Gillberg, vd i VärmlandsMetanol AB.
Frihet från koldioxidskatt krävs
En utredning som regeringen tillsatt och som lämnade sin rapport i december 2013 förespråkade frihet från koldioxidskatt för alla biodrivmedel och en prisgaranti under 12 år från produktionsstart. Enligt Björn Gillberg är det vad som krävs för att göra produktionen av biodrivmedel såpass lönsam att den kan konkurrera med fossila drivmedel.
Vid utvärderingsmötet gällande den planerade anläggningen i Kumla konstaterade parterna att det med nuvarande beskattningsregler är omöjligt att få lönsamhet i projektet som är kostnadsberäknat till 6,7 miljarder kronor.