– Utmaningen är att det är väldigt svårt att avgöra vad som är en text skriven med hjälp av artificiell intelligens, säger Dan Guttke, biträdande universitetsdirektör på Karlstads universtitet.
AI-verktyget, som bland annat kan skriva trovärdiga akademiska texter, släpptes för allmänheten i slutet av förra året.
– Det här påverkar hur man ska tänka runt examination och undervisning. AI kan vara ett hjälpmedel, men kan också innebära en ökad risk för en typ av fusk som vi inte sett förut, säger Dan Guttke som är chef för den avdelning på universitetet som hanterar disciplinärenden och misstänkt fusk.
Nästan alla sköter sig
Han påpekar att de allra flesta studenter sköter sina studier och att det är väldigt få som faktiskt fuskar. Och han ser också fördelar med den nya AI-chatten.
– Jag har hört om många kreativa sätt man kan använda det på.
I klippet berättar Dan Guttke, biträdande universitetsdirektör, hur de jobbar för att förhindra AI-fusket och hur lärarna kan upptäcka det.