En stor del av fördyringen handlar också om bygget av ny centralstation i Karlstad.
– Under ombyggnaden är det ett fåtal spår att trafikera, vilket gör att vi inte har kunnat köra alla tåg, säger Per Sidetun.
Under året har man haft stora problem med tåg som har gått sönder. Under veckan har fyra av fem tåg varit inne på verkstad, vilket har lett till att många avgångar har fått skötas med buss istället för tåg.
– Det har varit en tuff vinter, det har skakat sönder många delar, säger Elisabeth Björk (V), ordförande i kollektivtrafiknämnden.
Någon omedelbar tröst till prövade tågpendlare har inte Björk (V). Visserligen planeras det att byta ut spåren på sträckan Karlstad–Torsby, vilket förhoppningsvis ska leda till färre skador på tågen, men det är en lång process. Försommaren 2027 ska den sista sträckan av helsvetsad räls vara utrullad.
– Man får nästan säga som under pandemin: Håll i, håll ut, säger Elisabeth Björk (V).