Till vänster ses en buss med skyltning som anger ”Ersättnings tåg 74T Torsby resecentrum”, med en mörk bakgrund och personer i varselkläder som går mot bussen. Till höger syns en tågplattform med ett orange och grått tåg stående, omgivet av snöiga omgivningar.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Kostnaderna för ersättningstrafiken med buss när tågen inte gick under förra året fördubblades mot året innan för Värmlandstrafik. I klippet berättar trafikchef Per Sidetun varför kostnaderna skenar. Foto: Håkan Wikström/SVT

Skenande kostnader för inställda tåg i Värmland – fördubblade på ett år

Publicerad

2023 kostade ersättningstrafiken för inställda tåg 7,5 miljoner för Värmlandstrafik. Fram till november 2024 hade kostnaden skenat till 15 780 000 på elva månader.

– Vi har haft en hel del banarbeten och störningar i trafiken. Och vissa fordonsfel, säger Per Sidetun, trafikchef tåg på Region Värmland.

En stor del av fördyringen handlar också om bygget av ny centralstation i Karlstad.

– Under ombyggnaden är det ett fåtal spår att trafikera, vilket gör att vi inte har kunnat köra alla tåg, säger Per Sidetun.

Under året har man haft stora problem med tåg som har gått sönder. Under veckan har fyra av fem tåg varit inne på verkstad, vilket har lett till att många avgångar har fått skötas med buss istället för tåg.

– Det har varit en tuff vinter, det har skakat sönder många delar, säger Elisabeth Björk (V), ordförande i kollektivtrafiknämnden.

En person står i ett modernt rum med stora fönster som släpper in naturligt ljus. I bakgrunden syns stolar och bord.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Elisabeth Björk (V), har ingen snabb tröst till prövade tågpendlare i Värmland: ”Håll i, håll ut”. Intervju med Björk (V) i klippet ovan. Foto: Håkan Wikström/SVT

Någon omedelbar tröst till prövade tågpendlare har inte Björk (V). Visserligen planeras det att byta ut spåren på sträckan Karlstad–Torsby, vilket förhoppningsvis ska leda till färre skador på tågen, men det är en lång process. Försommaren 2027 ska den sista sträckan av helsvetsad räls vara utrullad.

– Man får nästan säga som under pandemin: Håll i, håll ut, säger Elisabeth Björk (V).

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.