Skylt på en dörr med texten ”Paviljongerna har belagts med skyddsstopp” och en varningssymbol i form av en triangel med ett utropstecken.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Huvudskyddsombudet har stoppat undervisningen på Värmlandsbroskolan. Foto: Niclas Brunell

Skyddsstopp begärt på skola i Säffle kommun

Uppdaterad
Publicerad

I fredags begärde fackförbundet Sveriges lärare skyddsstopp vid Värmlandsbro Skola. Anledningen är att skolbarnen misstänks bli sjuka av inomhusmiljön i två paviljonger på skolans område.

– Vi tyckte absolut att det var läge att införa ett omgående skyddsstopp, säger Peter Nordin, huvudskyddsombud.

Det var skolans rektor som först begärde stopp för undervisning i paviljongerna under torsdagskvällen, i väntan på en utredning av lokalerna. Barn- och utbildningsnämnden i Säffle hävde då rektorns beslut under fredagen, vilket i sin tur resulterade i att fackförbundet begärde skyddsstopp under samma dag.

– Rekommendationerna är att ha lokalerna personalfria ifall man hittar något som kan vara av akut fara, säger Peter Nordin.

Kritisk till kommunens beslut

Han är kritisk till barn- och utbildningsnämndens beslut att häva det initiala stoppet som rektorn hade bestämt. Thomas Jarlhamre (M), ordförande i barn- och utbildningsnämnden, menar att rektorns beslut var förhastat.

– Vi tyckte att det gick lite fort baserat på underlaget som fanns, säger han.

Proverna visar inget

Enligt de prover som tagits finns det inget som tyder på att inomhusmiljön i paviljongerna ska påverka barnens hälsa.

– Vi förringar inte barnen som har problem. Utan vi planerar hur vi ska gå tillväga med det nu, säger Thomas Jarlhamre.

Under tisdagsförmiddagen kommer Thomas Jarlhamre träffa personal på Värmlandsbro skola för att komma fram till en lösning.

Se mer i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.