Stadsmissionens succé – har samlat in 180 000 kronor på en vecka

Uppdaterad
Publicerad

Karlstads kyrkliga stadsmission startade förra veckan kampanjen swisha en lunch. På bara sju dagar har Stadsmissionen lyckats samla in 180 000 kronor.

– På sociala medier har det delats 790 gånger och har nått 85 000 människor, det är otrolig genomslagskraft, säger Arne Ericson, volontär och kock på stadsmissionen.

Antalet människor som sökte hjälp på Stadsmissionen ökade under pandemin. Nu fruktar de att den stigande inflationen samt det stigande elpriset att det kommer bli ännu fler som hamnar i ekonomisk utanförskap.

Stadsmissionen startade förra veckan kampanjen swisha 50 kronor för en lunch och bara på en vecka har de lyckats samla in 180 000 kronor.

– Vi hade som mål att få in 150 000 kronor till årsskiftet, nu måste vi revidera den målsättningen, berättar Arne Ericsson

Öppnar fler möjligheter

Kampanjens genomslagskraft har även gjort att fler människor, framförallt barnfamiljer har kontaktat Stadsmissionen berättar ordförande Henrik Gustavsson.

– Det har även gjort att fler människor och barnfamiljer som inte kände till oss har ringt gråtandes och bett om hjälp, det är viktigt att människor inte slutar skänka pengar nu när vi har lyckats nå ännu fler, säger Henrik.

I klippet kan man även få ta del av ett annat initiativ som ledde till en helt ny spis till stadsmissionen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.