Antalet människor som sökte hjälp på Stadsmissionen ökade under pandemin. Nu fruktar de att den stigande inflationen samt det stigande elpriset att det kommer bli ännu fler som hamnar i ekonomisk utanförskap.
Stadsmissionen startade förra veckan kampanjen swisha 50 kronor för en lunch och bara på en vecka har de lyckats samla in 180 000 kronor.
– Vi hade som mål att få in 150 000 kronor till årsskiftet, nu måste vi revidera den målsättningen, berättar Arne Ericsson
Öppnar fler möjligheter
Kampanjens genomslagskraft har även gjort att fler människor, framförallt barnfamiljer har kontaktat Stadsmissionen berättar ordförande Henrik Gustavsson.
– Det har även gjort att fler människor och barnfamiljer som inte kände till oss har ringt gråtandes och bett om hjälp, det är viktigt att människor inte slutar skänka pengar nu när vi har lyckats nå ännu fler, säger Henrik.
I klippet kan man även få ta del av ett annat initiativ som ledde till en helt ny spis till stadsmissionen.