En man i svart jacka och blå skjorta står framför järnvägsspår med ett tåg från ”Great Northern” i bakgrunden.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”De som underhåller spåren har inte rätt morötter, alltså ekonomiska incitament”, säger tågentreprenören Lars Yngström. Men vad är hans lösning? Starta klippet och hör honom berätta. Foto: Rino Rotevatn/SVT

Tågabs vd i Kristinehamn om att lösa tågstrulet: ”Bonus för tåg i tid”

Uppdaterad
Publicerad

Tågentreprenören Lars Yngström i Kristinehamn vill se nya, radikala grepp för att komma tillrätta med de omfattande störningarna i tågtrafiken. Hans recept? Ett bonussystem som premierar tåg i tid.

Lars Yngström startade Tågåkeriet i Bergslagen AB, ofta förkortat till Tågab, 1994. Då var bolaget inriktat på godstrafik och tågunderhåll men från 2009 började Tågab även köra persontrafik. Under den här perioden har han på nära håll sett hur störningarna i tågtrafiken ökat.

– Tågåkandet har ökat kraftigt och företagen kör mer godstransporter. Det är helt enkelt för trångt på spåren, säger han.

Trångt mellan Kil och Kristinehamn

Särskilt trångt är det på sträckan Kil – Kristinehamn som hör till landets hårdast trafikerade enkelspår.

– Minsta lilla störning, påkörd älg, någon människa som rör sig i spårområdet så man får stoppa trafiken eller ett signalfel, allt sådant fortplantar sig, säger Lars Yngström.

Signalfel och växelfel blottar bristerna

Kapacitetsbristen i järnvägsnätet blir tydlig när saker som signalfel, växelfel, fel i informationssystemen och andra brister ute i järnvägsnätet stoppar ett tåg.

– Det finns ingen redundans i systemet, ingen återställningsförmåga, säger Lars Yngström.

Så vill entreprenören få bukt med strulet

För att komma tillrätta med bristerna anser Lars Yngström att det behöver skapas ett system som ska göra det mer attraktivt att hålla järnvägsnätet i gott skick.

– De som underhåller spåren har inte rätt morötter, alltså ekonomiska incitament, för att tågen ska gå, säger han.

I videon ovan berättar Lars Yngström om det bonussystem han önskar få infört för att förbättra underhållet av järnvägsnätet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.