Att flera dödsfall inträffat på så kort tid förvånar honom inte, och pekar på den tidigare regeländring som gjordes och medförde att det blev lättare att bygga om en personbil till en A-traktor.
– Det blev mer tillgängligt, därför kör fler och då blir det fler olyckor, säger han.
Men, nu utreder Trafikverket det rådande regelverket, för att se om det ska förändras, igen. Två förslag som framförts i diskussionen är höjd hastighetsgräns och hårdare krav på körkortsutbildningen för A-traktorer.
Se vad Anders Kalborg tycker om förslagen i klippet ovan.
Det här är en A-traktor
- En A-traktor får inte vara konstruerad att köra fortare än 30 km/h
- För att köra A-traktor måste man ha fyllt 15 år och det krävs körkort, antingen körkort för moped klass I eller traktorkort.
- A-traktorn ska ha en så kallad LGF-skylt som visar att det är ett långsamtgående fordon baktill.
- Alla A-traktorer ska besiktas – dels när de registreras och men det ska också göras regelbundna kontrollbesiktningar.
- Det är inte tillåtet att ha baksäte i en A-traktor. Detta för att begränsa antalet passagerare.
- A-traktor eller epatraktor? Nyregistrering av epatraktorer upphörde år 1975 och ersattes då fullt ut av A-traktorer. Men många säger fortfarande epatraktor fast de egentligen syftar på en A-traktor.
Källa: Transportstyrelsen