Tre frågor om: A-traktorutredningen – det vill NTF se

Uppdaterad
Publicerad

Fyra unga människor har omkommit i A-traktorolyckor på bara några veckor. Två av dem var från Värmland. Just nu utreds regelverket kring A-traktorer, för att se om det ska ändras.

– Jag är glad att det inte är jag som ska stifta den här lagen, för det är inte helt lätt, säger Anders Kalborg som är verksamhetschef på trafiksäkerhetsorganisationen NTF i Värmland.

Att flera dödsfall inträffat på så kort tid förvånar honom inte, och pekar på den tidigare regeländring som gjordes och medförde att det blev lättare att bygga om en personbil till en A-traktor.

– Det blev mer tillgängligt, därför kör fler och då blir det fler olyckor, säger han.

Men, nu utreder Trafikverket det rådande regelverket, för att se om det ska förändras, igen. Två förslag som framförts i diskussionen är höjd hastighetsgräns och hårdare krav på körkortsutbildningen för A-traktorer.

Se vad Anders Kalborg tycker om förslagen i klippet ovan. 

Det här är en A-traktor

  • En A-traktor får inte vara konstruerad att köra fortare än 30 km/h
  • För att köra A-traktor måste man ha fyllt 15 år och det krävs körkort, antingen körkort för moped klass I eller traktorkort.
  • A-traktorn ska ha en så kallad LGF-skylt som visar att det är ett långsamtgående fordon baktill.
  • Alla A-traktorer ska besiktas – dels när de registreras och men det ska också göras regelbundna kontrollbesiktningar.
  • Det är inte tillåtet att ha baksäte i en A-traktor. Detta för att begränsa antalet passagerare.
  • A-traktor eller epatraktor? Nyregistrering av epatraktorer upphörde år 1975 och ersattes då fullt ut av A-traktorer. Men många säger fortfarande epatraktor fast de egentligen syftar på en A-traktor.

Källa: Transportstyrelsen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.