Barn leker utomhus i snön vid en förskola. I förgrunden syns ett lekställe med klätterställning och en snöhög där barn bygger. Byggnaden i bakgrunden är lågt belägen med takfönster och mörka fönster. Grå himmel och snö täcker marken.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
På måndagen presenterades en utredning om förskolorna i Hagfors för kommunstyrelsen. I klippet berättar Boo Westlund (OR) mer om vad den föreslår. Foto: Rino Rotevatn

Utredning föreslår färre förskolor i Hagfors

Publicerad

I dag presenterades en utredning om förskolorna i Hagfors för kommunstyrelsen och i den föreslås en sammanslagning på sikt.

I centrala Hagfors finns idag tre kommunala förskolor och två fristående, men det är mer än vad kommunen har behov av. I förskoleutredningen som nu lagts fram till politikerna föreslås att de tre förskolorna slås samman till en.

– Vi har ju lokaler i behov av renovering och vi har ett sjunkande barnantal och det gör att vi behöver ha en bild av hur det kan utvecklas framöver, säger Boo Westlund (OR), ordförande i barn- och ungdomsnämnden.

Kvällis har utretts

Utredningen har också tittat på den kvällsöppna förskoleavdelningen och kommit fram till tre alternativ. Ett är att ta bort kvällis helt, ett annat att omvandla den till en nattöppen förskola och i det tredje alternativet tas möjligheten för skolbarn att vara där bort.

– Om inte det blir kvällis eller nattis så måste vi titta på vilka lösningar det kan finnas för de föräldrar som berörs. I vår egen organisation så kan det till exempel handla om att berörda medarbetare ska kunna jobba enbart dagtid, säger Boo Westlund.

Inget beslut inom kort

Inget beslut om förskolorna väntas inom den närmsta framtiden. Enligt Boo Westlund finns mer akuta frågor som rör andra lokaler som kommunen behöver ta tag i innan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.