Risken för att åka fast i en poliskontroll med cykeln är ganska liten – runt 30 personer i Värmland bötfälls årligen för att ha för dåliga lampor och reflexer när de cyklar.
Trafikpolisen lägger större delen av sitt krut på de större vägarna där cyklister inte är så vanliga.
– Men det kommer bli fler riktade insatser, när vet jag inte, säger Mikael Jernberg.
Boten ligger på 500 kronor per lampa.
Pannlampa inte okej
Det handlar förstås om alla trafikanters säkerhet. Förra året rapporterades 22 personer skadade i cykelolyckor i Värmland, men mörkertalet är stort, eftersom polisen inte alltid larmas till platsen vid en olycka.
På cykelbanorna syns en rad olika varianter av lampor. Pannlampor, lampor i cykelkorgar, nyckelringslampor, blinkande lampor och i affärerna säljs lampor av olika kvaliteter.
Det finns nämligen ingen produktmärkning för en lampa som godkänns av trafikpolisen, men det finns vissa mått att förhålla sig till:
– Den ska vara så stark att du kan framföra din cykel på ett betryggande sätt i mörker, eller vara så stark att den syns på 300 meters håll, säger Mikael Jernberg.
Framlyktan – som ska vara vit – får inte blinka och måste vara fäst på cykeln. Pannlampor är alltså inte okej. Den röda baklyktan får däremot blinka, om den gör det i en hastighet av minst 200 blink per minut.
Kvalitetsmärkta reflexer
Reflexerna går i samma skala som lamporna, men ska också finnas på sidan, då i vit eller orangegul färg. De ska också uppfylla ett kvalitetskrav, med IVA-märkning, vilket är ett av de hårdare kraven i världen för reflexer. Så, se upp om din nya cykel är importerad – då saknas ofta märkningen.
Vad är den vanligaste ursäkten du fått höra från någon som inte har rätt belysning?
– Det kan vara att man skulle ha köpt belysning, men inte hunnit eller att belsyningen precis gått sönder.