– Vi har fortsatt att arbeta med de delar som tidigare fungerat väl, men också intensifierat vårt arbete, säger Johan Nilsson, skolchef i Torsby kommun.
Men trygghet i skolan handlar inte bara om vad som sker under skoltid. För att skapa en hållbar förändring har kommunen även satsat på samverkan med andra viktiga vuxna i barnens omgivning.
– Skolan har sitt uppdrag, men tryggheten sträcker sig bortom skoldagen. Vi har därför haft kvällsföreläsningar och andra insatser där vi samverkat med föräldrar, mor- och farföräldrar, fritidsledare och andra vuxna som har en viktig roll i barnens liv, säger Johan Nilsson.
Hör honom berätta mer om trygghetssatsningen i videon ovan
Minskning av konflikter på raster
En av de tydligaste förändringarna syns i hur konflikter under raster har minskat. Enligt skolchefen i Torsby har antalet incidenter som kategoriseras som ”rastrelaterade” minskat med ungefär 25 procent de senaste två åren.
– Framför allt har vi satsat på att skapa fler organiserade aktiviteter under rasterna, vilket har fallit väl ut. Vi ser att eleverna engagerar sig på ett bra sätt. Vi ser en positiv utveckling i våra trygghetsenkäter och i den kränkningsstatistik. Även om det alltid sker konflikter i en skolmiljö, ser vi en övergripande trend där miljön blivit tryggare, säger han.
I videon nedan hör du två elever och rastaktivitetsledaren på Holmeskolan ge sin syn på tryggheten
Fokus på yngre elever
I Torsby kommun har man valt att prioritera tryggheten i förskolan och grundskolan, snarare än på gymnasienivå.
– Vi har en väldigt trygg miljö på vårt gymnasium, och det har varit stabilt under lång tid. Däremot såg vi en ökning av problem bland de yngre eleverna, och därför valde vi att satsa där. Om vi kan skapa en trygg skolgång från början, ger det bättre förutsättningar längre fram, säger Johan Nilsson.