I klippet: grafik över telefontillgängligheten och svar från hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande om de dåliga resultaten.
Vårdgarantin skrevs in i hälso- och sjukvårdslagen 2010 och sedan dess har Region Värmland varit sämre än de flesta andra regioner på att besvara telefonsamtal till primärvården.
Under 2021 fick sju av tio inringare svar samma dag och vissa år har Region Värmlands vårdcentraler varit sämst i landet på att svara i telefon, enligt de mätningar som SKR sammanställer halvårsvis.
Flera förklaringar
Vi får flera förklaringar till de dåliga siffrorna. En är att datan skulle samlas in på så pass olika sätt att den inte går att jämföra rakt av mellan regionerna.
Men, statistiken kvalitetssäkras av SKR och ligger till grund för deras Öppna jämförelser och årliga hälso- och sjukvårdsrapport. Den presenteras också i Socialstyrelsens jämförelseverktyg, vars syfte är just att ”jämföra resultat mellan olika län”.
Samtidigt är det ingen som förnekar att Värmland ligger dåligt till.
– Om jag skulle stå här och säga att jag är nöjd med 70 procent, det är ju inte rimligt, såklart, säger öppenvårdschefen Madelene Johanzon.
Bemanningsfråga
En annan förklaring är bemanningsproblem.
– Har jag alla rådgivningsköterskor på plats en dag, de som sitter i telefonen, då har vi ju extremt bra tillgänglighet, säger Jenny Aschberg och berättar att vabbande och sjukfrånvaro genast får telefontillgängligheten att sjunka.
– Det är en oerhörd brist på vikarier, tyvärr. Så ser det ut i hela regionen, fortsätter hon.