Kraftig förbättring av vårdcentralernas telefontillgänglighet i februari

Publicerad

Region Värmlands vårdcentraler har länge haft svårt att hinna svara på alla telefonsamtal.

Men, sen första februari testar man ett nytt arbetssätt och preliminära siffror visar att telefontillgängligheten har ökat med cirka 20 procentenheter.

Hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande har ”absolut inte” varit nöjd med regionens tidigare låga svarsfrekvens, men varför har det tagit så lång tid att få till en förändring? Se hennes svar i klippet ovan.

Under 2021 besvarades 73 procent av samtalen till primärvården i Region Värmland samma dag som de kom. Under februari månad i år, med det nya arbetssättet, var svarsfrekvensen 91 procent. Det är mer än riksgenomsnittet för 2021, som låg på 83 procent. 

Jenny Aschberg, verksamhetschef på Skåres vårdcentral i Karlstad menar att det nya arbetssättet verkar ha fått ordning på vårdcentralernas telefontillgänglighet. Foto: SVT

– Vi ser redan nu att det händer någonting. Målet är naturligtvis hundra procent men sakta men säkert närmar vi oss det. Jag tror absolut på det här nya, säger Jenny Aschberg, verksamhetschef på Skåres vårdcentral i Karlstad.

Kortar väntetiden

Det man har gjort är att korta telefontiderna och maximera antalet sjuksköterskor som svarar i rådgivningen när den väl är öppen. Dessutom är tiden förlagd till förmiddagen, då de flesta ringer in.

Det ska göra att uppringningstiderna ligger närmare den tid då patienten själv ringde upp vårdcentralen.

– Man behöver inte vänta så länge, säger Madelene Johanzon, områdeschef för öppenvården.

Är det nu trenden vänder?

– Ja, det gör den!

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Vården – Val 2022

Mer i ämnet