I slutet av månaden presenterar Trafikverket ett nytt förslag på vilka satsningar som ska göras på våra vägar och järnvägar de närmaste åren. En brinnande fråga är om det kommer att satsas pengar på ett nytt dubbelspår på den i dag överbelastade sträckan mellan Alingsås och Göteborg.
– Det finns ingen tveksamhet från någon part om att det behövs ett dubbelspår, men det betyder inte att det kommer in i planen, säger Leif Walterum, (C), ordförande i Västra stambanegruppen.
I ett sista försök att påverka släppte de i dag en rapport om möjliga vinster på bostadsmarknaden om dubbelspåret skulle bli verkligt.
Bostäder klara till 2030
I rapporten har man utgått från en radie på 500 till 1000 meter från stationerna i de fyra orterna Skövde, Falköping, Herrljunga och Vårgårda. Inom de områdena har man sammanlagt kunnat identifiera en potential för 23.000 bostäder.
– Och då har vi bara tittat på fyra orter, tittar vi på ett större område skulle det kunna vara ännu mer, säger Leif Walterum (C).
Med den förkortade kortare restid som dubbelspåret skulle ge tror de att fler skulle välja att bo på någon av orterna och pendla in mot Göteborg, eller omvänt.
”Hoppas beskrivs som en brist”
Enligt rapporten som presenterades i dag skulle bostäderna kunna stå klara till 2030.
Regeringens beslut kring Trafikverkets nästa infrastrukturplan kommer under våren 2018. Skulle den finnas med där och allt under byggnationen skulle flyta på smärtfritt skulle också dubbelspåret kunna stå klart 2030.
Tror du att dubbelspåret kommer att finnas med i planen?
– Jag hoppas i alla fall att dubbelspåret som det ser ut idag beskrivs som en brist, säger Leif Walterum (C).