Efter intensiva förhandlingar kom alla involverade parter i somras fram till en plan för satsningen på en ny järnväg mellan Borås och Göteborg.
Efter det behövde förslaget klubbas igenom i de olika fullmäktigeförsamlingarna – vilket nu har gjorts.
– Det avtalet vi skickade ut har alla signerat utan förbehåll eller förändringar. Det känns väldigt bra, säger Jörgen Einarsson, regional direktör på Trafikverket Väst.
Nästa steg i processen
Avtalen har sammanställts i en rapport som Trafikverket har skickat in till regeringen. Nästa steg blir att ta fram mer exakta detaljplaner, som bland annat kommer visa vilka som berörs av bygget.
– Då kommer vi också ha samråd med kommunerna, medborgare och näringslivet för att man också ska kunna yttra sig om hur man tycker, säger Jörgen Einarsson.
Järnvägen Göteborg-Borås: Vem betalar vad?
Staten (via Trafikverket): 43,5 miljarder
Västra Götalandsregionen: 2,5 miljarder + 200 miljoner för regional transportinfrastrukturplan
Göteborgs stad: 1 miljard
Borås stad: 345 miljoner
Mölndals stad: 235 miljoner
Härryda kommun: 120 miljoner
Källa: Trafikverket