Natten till den 8:e mars i år beslagtog Göteborgs kommun tillsammans med polisen 31 stycken felparkerade så kallade bilmålvaktsbilar på två gator i Bergsjön. Man kunde ha tagit minst 15 till om man bara hade haft någonstans att ställa dem.
Det var första gången, och hittills enda, som polis och kommun gjort en gemensam aktion mot bilmålvaktsbilar i Göteborg.
– Jag hoppas att det gör skillnad, men än så länge kan inte jag säga att vi har sett något resultat, säger Carina Abrahamsson, chef för Parkeringsenheten på Trafikkontoret i Göteborg.
TV: Se inslaget här
Registrerad på annan
En bilmålvakt, är en person utan tillgångar, som registrerar sig som ägare till en bil istället för den verkligen ägaren. Fordonsskatt, felparkeringsavgifter, trängselskatt och så vidare betalas inte. Eftersom det är bilmålvakten som är formellt betalningsansvarig så finns inte en krona att hämta för staten.
Bilarna är oförsäkrade, obesiktigade, ibland trafikfarliga och används ofta av kriminella.
– Bilarna är trafikfarliga. Det är det största problemet. Sedan är det en ekonomisk fråga också att man inte följer de lagar som gäller kring bilägandet, säger Carina Abrahamsson.
Ny lagstiftning
Längs med kanten till en av gatorna i Bergsjön där man konfiskerade bilar ligger såväl nya som lätt blekta och ignorerade felparkeringslappar. De är inte svåra att hitta.
Och problemet ökar trots en ny lagstiftning som kom 2014 som skulle hjälpa myndigheterna. Lagen innebär förenklat att om en bil har dragit på sig mer än 5.000 kronor i fordonsrelaterade skulder kan polis och kommun beslagta bilen om den står felparkerad.
– Sedan lagstiftningen kom 2014, och vi började jobba med den 2015, så kan jag inte se att det har minskat utan snarare att det här ökat, säger Carina Abrahamsson.
2014 räknade Transportstyrelsen att det fanns 121 bilmålvakter med drygt 47 000 bilar i Sverige. Nu i januari 2017 är motsvarande siffror 153 bilmålvakter och nästan 57.000 bilar.
I Göteborg har det ökat från 10 bilmålvakter till 13 och antalet bilar från runt 10.373 till 11.883.
Och då skall man veta att Transportstyrelsen inte ens räknar de bilmålvakter som äger färre än 100 bilar.
Stor skuld till samhället
Vid årsskiftet gjordes en sammanställning om hur stor fordonsrelaterad skuld 100 av de här bilmålvakter hade. Då var den drygt 400 miljoner kronor.
SVT Nyheter Väst kontrollerade med hjälp av Kronofogden hur det ser ut i Göteborg idag.
I Göteborg är bilmålvakterna i nuläget skyldiga över 52 miljoner kronor bara i fordonsrelaterade skulder.
– Problemet har inte minskat så man behöver nog se över lagstiftningen och se om det är något mer man kan göra, säger Carina Abrahamsson, chef för Parkeringsenheten på Trafikkontoret i Göteborg.
Har du drabbats av bilmålvakter? Bidra till vår serie om målvaktsbilar – mejla tips till reporter Lars Wiklund.
Imorgon berättar vi om de hinder som gör att myndigheteras arbete inte blir effektivt.