På onsdag börjar rättegången för den allvarliga bussolyckan där tre ungdomar från Marks kommun omkom. Det är chauffören som körde bussen vid olyckan som, mot sitt nekande, åtalats för bland annat vållande till annans död.
När bussen från Bergkvarabuss välte i Härjedalen var mindre än en tredjedel av passagerarna bältade. Något som enligt Statens haverikommission bidrog till att olyckan blev så allvarlig.
Måste följa internationella regler
En fråga om lyftes efter olyckan var krav på bältespåminnare i bussar. Men att införa det är inte så enkelt.
– När det gäller all teknisk utrustning i bussar så har vi ett internationellt regelverk vi måste förhålla oss till. Vi har ingen möjlighet att införa något särkrav i Sverige. Det vi gör är att vi arbetar på den internationella arenan i de här frågorna, säger Omar Bagdadi, utredare på Transportstyrelsen.
Uppfattas som otydligt
Även om få var bältade vid olyckan så bedömde åklagaren att varken chaufför eller ledare brustit i att uppmana ungdomarna att använda bälte.
Efter olyckan lyfte Statens haverikommission att det borde förtydligas vad som innefattas i kravet i trafikförordningen att förare och annan ombordpersonal, ledsagare och ledare för en grupp ska vidta för lämpliga åtgärder för att passagerare som är under 15 år använder bilbälte eller annan särskild skyddsanordning.
– Det har uppfattas som otydligt vem som har vilket ansvar, säger Omar Bagdadi på Transportstyrelsen.
Ändrat regler
Efter olyckan har nu föreskrifterna ändrats.
– Ombordpersonal, ledsagare och ledare ska innan resan ha ett samtal och diskussion med föraren om vilka åtgärder som är lämpliga att vidta under resans gång och hur de ska agera för att bältet ska användas, säger Omar Bagdadi, utredare på Transportstyrelsen.
Bältesanvändning i buss
Hur ofta bältet är på varierar mellan olika typer av bussar. Enligt en observationsstudie så var bältesanvändningen bland passagerare följande:
92 procent i beställningstrafik
50 procent i kommersiell linjetrafik
27 procent i upphandlad linjetrafik.
Studien gjordes av Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, på uppdrag av Transportstyrelsen.
Vid korta resor används bälte mer sällan än vid längre resor.
Sedan den 1 januari 1999 måste alla i Sverige som åker buss, och sitter på bältesutrustad sittplats, använda bältet.
Vid lokala transporter i tättbebyggt område får dock passagerare använda en annan plats än en plats med bilbälte.
källa: Transportstyrelsen