Miljöpartiet och Vänsterpartiet vill införa miljözoner i centrala Göteborg, Socialdemokraterna vill inte.
I dag överskrids gränsvärdena för kvävedioxid på flera platser i staden och trafiken på vägarna är den stora boven. Miljöförvaltningen konstaterar att två scenarier ger effekt, om man på allvar vill minska halterna i innerstan och längs lederna:
Det ena alternativet är att ”All tung trafik uppfyller kraven för Euro VI”. Det andra att ”Hälften av all trafik inne i stan är emissionsfri vad gäller kvävedioxid”.
MP vill ha miljözon för elbilar
Men att gå så långt som att förbjuda dieselbilar i innerstan är (S) inte beredda på.
– Vi har sagt nej till att införa miljözoner och vi bygger det på ett antal olika argument, säger Johan Nyhus (S) kommunalråd i Göteborg stad.
– Vi ser framför oss en miljözon med fokus på utsläppsfria bilar som el i första hand och annan teknik, säger Ulf Kamne (MP) kommunalråd i Göteborg stad.
S vill inte ”utestänga människor”
Området som Miljöpartiet tänker sig som miljözon sammanfaller med den beslutade zon där 30 km/h ska bli högsta tillåtna hastighet. Ett område innanför Vallgraven samt ett område i centrala staden mellan Masthuggstorget och Ullevi.
Problemet är väl att avgaser är farliga och halterna måste minska?
– Det är helt riktigt, men i dag är det fler i Göteborg som vill förflytta sig än vad vi kan erbjuda kollektivtrafiik, att då utestänga människor som inte har råd att köpa en ny bil blir väldigt konstigt, säger Johan Nyhus.
– Man kan vara mer eller mindre rädd för hur det drabbar privata bilägare, kontrar Ulf Kamne (MP)
Ligger hos regeringen
Frågan om miljözoner bereds av regeringen som har haft svårt att bestämma sig. Det lutar mot att man kommer ge kommunerna tillåtelse att själva bestämma om miljözoner ska införas.
Tvistefrågan i regeringen lär handla om staten eventuellt ska ges något litet inflytande över besluten. Först om två år, 2020, kan det bli aktuellt att införa miljözoner i Sveriges städer.