– Ja, vi har en lösning för Götheborgs framtid att presentera nu på måndag, säger Peter Alexandersson, vd för Svenska Ostindiska Companiet.
Vad går den lösningen ut på?
– Inga kommentarer.
Men det handlar om finansieringen och att Götheborg blir kvar i Göteborg?
– Du är välkommen till pir fyra på Eriksberg på måndag så ska du få svar på alla dina frågor.
Förhandlingar med nya finansiärer
Det var i maj månad som Ostindiefararens stiftelse konstaterade att det inte fanns några ekonomiska förutsättningar för att låta Götheborg segla vidare.
Snabbt uppstod en oro för att kopian av originalet som förliste 1745 skulle försvinna från Göteborg.
Under hösten kom dock uppgifter om att det pågick förhandlingar med nya finansiärer för att rädda kvar fartyget i Göteborg. Det skulle då handla om lokala byggbolag på väg in i ett konsortium och med verksamhet i stan. Hur mycket pengar de är beredda att satsa är oklart.
Ostindiefararen ägs i dag av en stiftelse där flera kommunala bolag, SKF, AB Volvo och Stena ingår.
Inget stöd från staden
Kommunen är inte beredd att gå in med något ekonomiskt stöd.
– De kommunala bolagen kommer att använda båten för event, staden kommer inte ta några ekonomiska risker här, har kommunalrådet Ann-Sofie Hermansson (S), tidigare sagt.
Ostindiefararen började i mitten av 90-talet byggas vid det nedlagda Eriksbergsvarvet. Hon sjösattes 2003 och två år senare var det dags för seglatsen till Kina och hem igen.