Det var när sambon var på väg till jobbet under tisdagskvällen som hon ringde till Charlie och berättade att bilen stannat.
– Hon körde en kilometer efter att hon tankat och hon visste att hon tankat rätt, så hon tänkte inte på det, säger han.
Charlie Bergström tog kontakt med verkstaden och hörde samtidigt från en bekant att det var flera som varit med om liknande. Då misstänkte han att felet kom från ST1.
– Jag ringde dem och de bekräftade det. De sa också att de ska skicka en reklamationsblankett.
29 bilar drabbade
Charlie Bergström är inte den enda som fått diesel istället för bensin. Enligt ST1 rör det sig om totalt 29 kunder.
– Vi har fått fel leverans till vår station i Bengtsfors. Vi har fått diesel levererat till bensintanken, säger Daniel Wandebäck, retailchef på ST1.
Leveransen påbörjades klockan 16 på tisdagen och företaget fick information om felet klockan 07 på onsdag morgon.
– Sju stycken har tankat med våra egna kort, de kunderna sitter vi och ringer till. De resterande 22 kunder har använt ett annat betalmedel, de har vi inte kontaktuppgifter till men vi uppmanar dem att ta kontakt med oss så att vi kan göra rätt för oss.
”Mänsklig faktor”
Han beklagar det inträffade och menar att det inte ska hända.
– Jag vill inte spekulera i hur det kunde hända men det är någon mänsklig faktor. Vi ska prata med åkeriet som gjort fyllningen, säger Daniel Wandebäck.
Samtliga kunder kommer få en reklamationsblankett från företaget.