• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Mona Burås Dieng, aktiv i Kommunal och fritidspolitiker för Socialdemokraterna, kör buss.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Bussföraren Mona Burås Dieng (S) tror bristen på förare beror på arbetsmiljön. Foto: SVT

Bussföraren Mona om förarbristen: ”Vi har väldigt långa arbetstider”

Publicerad

Mona Burås Dieng tog busskörkort för 20 år sedan. Hon brinner för frågan om om kollektivtrafik – både som facklig i Kommunal och som politiker för Socialdemokraterna.

– Ska vi få fler bussförare måste det vara mycket mer ordnade förhållanden.

Det var kollektivtrafikfrågan som fick Mona Burås Dieng att engagera sig politiskt. Nu är hon ordförande för samhällsnämnden i Lilla Edet. På nätterna kör hon buss i Kungälv – ett jobb som hon älskar.

– Jag får köra det jag trivs med, möta människor och har världens bästa kontorsutsikt, säger hon och lyfter båda händerna från ratten och pekar mot bussens vindruta.

Men hon ser också nackdelarna. Stressen, de långa arbetstiderna och en arbetsmiljö som blivit allt tuffare.

Arbetspass på 13 timmar

En fråga som diskuterats länge är förarnas ramtider. Det är den totala tiden från det att man börjar arbetet tills att man slutar för dagen.

Enligt kollektivavtalet kan ramtiden för en bussförare sträcka sig till lite drygt 13 timmar. Det kan till exempel ske genom delade turer, att man kör buss under morgontimmarna, då det är många ska till jobb och skola, har en längre rast mitt på dagen, för att sedan åter köra buss på eftermiddagen då många ska hem igen.

Ska utreda arbetstider

Mona Burås Dieng sitter i avtalsdelegationen för Kommunal. Ramtiderna förblev oförändrade i det senaste kollektivavtalet. Men parterna kom överens om att bilda en arbetsgrupp. Där ska avtalets arbetstidsregleringar utredas och analyseras för att öka attraktiviteten inom bussbranschen

– Vi måste hitta ett sätt som fungerar för alla bussförare, säger Mona Burås Dieng (S).

Det kom ju reaktioner från bussförare på att parterna inte nådde längre. Hur ser du på det?

– Jag kan vara helt överens med dem. Jag är själv bussförare. Jag är jätteledsen över att det är som det är. Det är en jättestor fråga. Vi måste verkligen jobba med den.

Så funkar kollektivavtal

Kollektivavtal är ett skriftligt avtal mellan arbetsgivarorganisation eller arbetsgivare och arbetstagarorganisation om anställningsvillkor för arbetstagare eller om förhållandet i övrigt mellan arbetsgivare och arbetstagare.

Ett kollektivavtal innehåller ofta regler om anställningsformer, löner och andra ersättningar, arbetstider, ledigheter, uppsägning och pensions- och olycksfallsförsäkringar.

Källa: NE och verksamt.se

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.